Specjalistyczna Poradnia

Psychologiczno-Szkoleniowa

tel. 509 938 519, 601 317 168

Rozliczenia tel: 729-991-277

   poradnia@savant.org.pl   konto: 40 2030 0045 1110 0000 0407 9690

Nasz adres:

Warszawa - Mokotów,

02-729 Warszawa, ul. Rolna 165A

Licznik odwiedzin

Dziś 7

Wczoraj 9

W tygodniu 22

W miesiącu 135

Wszystkie 31311

Terapia ręki

Terapia ręki – zajęcia indywidualne lub grupowe (max. 4 osoby w grupie)

Terapia ręki pozwala na wczesne zapobieganie zaburzeń małej motoryki poprzez poprawnie dobrane ćwiczenia i stymulację. Jeśli dziecko ma trudności w obrębie małej motoryki może wykazywać niechęć do samodzielnego ubierania się, zabawy klockami, rysowania, co później skutkuje niechęcią do pisania. Problemy w obrębie małej motoryki mają wpływ również na  prawidłowe funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej. Dziecko niechętnie bierze udział w zabawach grupowy (gra w piłkę), zajęciach plastycznych i twórczych, unika kontaktów społecznych ze względu na niezgrabne ruch rąk. Co wpływa również na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.

O deficytach w zakresie funkcjonowania rąk można mówić w bardzo szerokiej skali: od całkowitych niezdolności do kontrolowania ich ruchów, do drobnych trudności grafomotorycznych.

Co powinno nas zaniepokoić:

- dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),

- dziecko ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,

- dziecko ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,

- dziecko wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,

- szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania,

- nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur,

- dostarcza sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach,

- uderza rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach

Cel terapii ręki:

- poprawa samoobsługi, zabawy oraz nabywanie umiejętności szkolnych i społecznych

- koordynacja oko – ręka

- koordynacja ruchowa

- wypracowanie ruchów automatycznych

- wypracowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego

Zajęcia prowadzone są wg pięciu kroków, czasowo dopasowane do dyspozycji dziecka w danym dniu terapii:

- Stymulacja proprioceptywna – daje dziecku możliwość lepszej kontroli własnego ciała. Wykorzystywane metody: zabawa z wierszykiem, polegająca na dotyku, ugniataniu np.: płynie rzeczka, idzie rak… owijanie dziecka w ciasny kokon itp.

- Ćwiczenia rozmachowe – to ćwiczenia, których zadaniem jest zaangażowanie obręczy barkowej i budowanie stabilizacji ciała. Formy zabaw np. rzucanie dużą piłkę, przepychania się przez ciasne tunele, skakanie, malowanie na dużych powierzchniach dłonią itp.

- Ćwiczenia manualne – to ćwiczenia angażujące przede wszystkim staw łokciowy i nadgarstka. Metody w formie zabawy np.: przesypywanie, wybieranie i oddzielanie większych przedmiotów od mniejszych (fasola i groch), odkręcanie i zakręcanie itp.

- Ćwiczenia precyzyjne – to ćwiczenia, których zadaniem jest usprawnić dłoń i manipulację, podnieść poziom grafomotoryczny. Metody np.: nawlekanie koralików, zabawy palcowe, zapinanie klamerek, zabawa bierkami, układanie patyczków, rysowanie w powietrzu, naśladowanie ruchów itp.

- Relaks – ćwiczenia odprężające

 

Zajęcia w formie warsztatów przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które mają trudności w zakresie samoobsługi , manipulacji, grafomotoryki.

Zajęcia prowadzone są w formie zabawy zachęcając dzieci do manipulacji ręka, ćwiczenia wzmacniające mięśnie i sprawność palców. Celem warsztatów jest usprawnienie tzw. małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców.

W programie warsztatów wykorzystujemy ćwiczenia i zabawy mające rozwijać sprawność ruchową całej ręki dziecka, sprawność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi.

W trakcie spotkań będziemy pracować nad usprawnianiem:

- Rozwijanie ruchów w zakresie małej motoryki,

- Usprawnianie manipulacji przedmiotami,

- Doskonalenie koordynacji ruchów całego ciała

- Ćwiczenia pamięci ruchowej

- Usprawnianie czynności manualnych

- Usprawnianie małych grup mięśniowych dłoni i palców.

- Ćwiczenia motoryki ręki piszącej,

- Utrwalanie prawidłowego uchwytu pisarskiego,

- Wdrażanie do stosowania ćwiczeń relaksacyjnych uwalniających z napięcia mięśniowego rąk,

- Wdrażanie do dokładności, staranności i precyzji w zakresie ruchów pisarskich

- Samoobsługi

Prowadzący:

Iwona Kossakowska - pedagog, psychoterapeuta systemowy, mediator rodzinny i sądowy. Na co dzień zajmuje się terapią indywidualną, par i grupową, pracuje z dziećmi z dysfunkcją na różnych płaszczyznach, poradnictwem ogólnym oraz prowadzi warsztaty psychoterapeutyczne i rozwojowe dla dzieci i dorosłych.

 


 

Fundacja SAVANT
02-729 Warszawa, ul. Rolna 165A
KRS 0000460406 NIP 521-365-17-70
e-mail: fundacja@savant.org.pl
nr konta BGŻ 40 2030 0045 1110 0000 0407 9690

| Bogdan Mizerski | Beata Grotowska |

| Edukacja Savant | Szkolenia Savant |

| Wirtualna Grupa Wsparcia |

| Wszystko o ADHD | Wszystko o zespole Aspergera |

| Psycholog dziecięcy | Testy psychologiczne |

Copyright © Bogdan Mizerski 2015 All Rights Reserved.